dinsdag 5 maart 2013

Componeren in strakke verfstreken


Swingend

en

beeldend







Het gebeurt niet zo heel vaak dat je een galerie binnenstapt en denkt bij een concert, met een jazzy timbre, te zijn beland. De Haagse kunstenaar Pim Piët en de Russische componiste Anna Mikhailova lukt het moeiteloos die sfeer op te roepen. Wie het niet gelooft, moet een bezoek brengen aan het Pulsar Project in de Ketelfactory in Schiedam. Het wordt een ervaring die je niet snel zal vergeten.

door  Hans Piët

Schiedam – Natuurlijk ben ik bevooroordeeld. Het is mijn oudere broer. Tegelijkertijd moet ik, objectief kijkend, constateren dat het grootste deel van galeriehoudend Nederland zit te slapen. En dat in deze tijd! Misschien weten de heren en dames het nog niet maar; afwachten en zien wat je krijgt aangeboden, behoort tot het verleden. Een actieve rol is gevraagd.
 Hulde aan Winnie Teschmacher van galerie de Ketelfactory in Schiedam, die in een oogwenk de bijzondere kenmerken van het Pulsar Project zag en tot actie overging. Daarmee troeft ze alle belangrijke galeriehouders in steden als Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht af. Die mannen en vrouwen hebben straks een enorm probleem, want wat doe je als de Nederlandse televisie een documentaire laat zien over het Pulsar Project en familie, vrienden en klanten, langs de neus weg, vragen waarom het project niet in jouw galerie was ondergebracht. Aardig is namelijk, dat niemand zich kan verschuilen achter het ‘ik-wist-het-niet-fenomeen’. De eerste tekenen van het Pulsar Project van de Haagse kunstenaar Pim Piët en de Russische componiste Anna Mikhailova, waren namelijk al in oktober 2011 zichtbaar tijdens een try out in de Spanjaardshof in Den Haag, toch een van de bruisende beeldende kunstenaarscentra van Nederland.

Silence Sound, acryl/multiplex 122 x 21,5 cm

 Wat direct opvalt bij het betreden van de Ketelfactory is de bijzondere sfeer. Het is alsof je - bij die eerste blik - een compositie binnenstapt. Het werk heeft de speelse uitstraling van noten die over de muur dansen, maar toont tegelijkertijd, op eigen wijze, ook de discipline van een notenbalk. De soms melancholieke dan weer uitbundige sfeer en het speelse, veelal jazzy ritme, die van de doeken en andere objecten spatten, bepalen de wandeling door de zaal. De visuele kracht is zo groot, dat je halverwege de bezichtiging merkt, dat je eigenlijk zou willen dansen op het ritme van de doeken. In dat opzicht is de missie geslaagd. Maar, misschien ben ik bij dit alles beïnvloed door de muziek die Anna Mikhailova en haar muzikanten van Letters From Abroad tijdens de opening ten gehore brachten. 
 De verstuurde uitnodiging geeft aan, dat in het Pulsar Project beeld, animatie, geluid en muziek de confrontatie met elkaar aangaan. De werkelijkheid toont echter een liefdevolle omarming, die in haar ritmische verfstreken, zorgvuldig gekozen stijlbloemen en speelse vormen (let op die prachtige, hangende objecten) voor veel (muzikaal) plezier zorgen.
 Hoe Pim en Anna elkaar hebben ontmoet, wordt hier niet onthuld. Daarvoor is een bezoek aan de Ketelfactory (Hoofdstraat 44, bij de brug) in Schiedam nodig. Het tweetal praat daar, in de bovenzaal, middels een videoprojectie, honderden uit over hun eerste ontmoeting en wat die teweeg heeft gebracht.

Bladzijden uit het Pulsarboek.
 Voor wie zijn muzikale inborst wil testen of gewoon nieuwsgierig is naar beeldende kunst met een (swingende) ziel en dus een bezoek brengt, is het misschien aardig nog even te wijzen op een bijzonder  object in de projectruimte, die overigens tot stand kon komen dankzij een mecenaat van de achter de galerie gelegen Nolet Distillery. Het gaat om een boek, dat in vorm en inhoud, lijkt op de muziekboeken die de orgelman in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw bij zijn rondgang door dorp of stad bij zich had. Ook hier betreft het zig-zag gevouwen papier. En zoals de orgelboeken zorgvuldig gemaakte ponsgaten hadden om de verschillende tonen te kunnen laten horen, zo heeft ook dit boek  – uitgeklapt meer dan zes meter – op elke bladzijde zijn uitsparingen in het woord pulsar. Met een beetje fantasie kijk je naar een nieuwe compositie. De uitvoering van het boek is zó fraai, dat je, na bezichtiging (met handschoenen om het niet te beschadigen) wel een exemplaar zou willen bezitten. Gelukkig, hij is te koop.
Wie beeldende kunst en daadwerkelijk uitgevoerde muziek wil ervaren, met mogelijk dan toch die aangekondigde confrontatie tussen de twee disciplines, moet zondag 31 maart vrijhouden. Op die dag wordt, vanaf 13.00 uur, onder meer de complete compositie 'Pulsar Project' van Anna Mikhailova gebracht door de vier musici van Letters From Abroad ofwel Roey Tsemah, Marco Santos, Vid Ahacic en Anna Mikhailova. Het werk van Pim Piët vormt daarbij het decor. Ook is er een spreker: astronoom Wim Hermsen die, met zijn team, verrassende ontdekkingen heeft gedaan over de manier waarop pulsars straling uitzenden. Voor de goede orde: pulsar zijn neutronensterren met ongeveer de massa van de zon, maar met een diameter van slechts circa 20 kilometer. Ze hebben een zeer sterk magneetveld.
Volgens Winnie Teschmacher is reserveren verplicht. Dat komt omdat het aantal plaatsen beperkt is. Het maximale aantal bedraagt 50: www.deketelfactory.nl.

Het Pulsar Project van Anna Mikhailova en Pim Piët.
Waar: De Ketelfactory. Hoofdstraat 44, Schiedam.
Hoe laat: vrijdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Duur: van 3 maart tot en met 28 april 2013.

© Haags Nieuws Bureau 2013


Geen opmerkingen:

Een reactie posten