Nederlands krantenbedrijf
kent zijn abonnees niet
door Hans Piët
DEN
HAAG – Dat voor het verdienen van
geld, wanneer je een product aanbiedt, tevreden klanten nodig zijn, lijkt nog
altijd niet te zijn doorgedrongen tot het moderne Nederlandse krantenbedrijf.
Denken vanuit de consument! Ze heeft geen idee meer hoe dat moet. Logisch
misschien. Uiteindelijk ging het lang heel goed. En dan hoef je niet te kijken
op een abonnee meer of minder.
De Trouw-mail om spijt te betuigen over
het onbezorgde dagblad. Foto: pr.
|
Dat
tijden zijn veranderd, is weliswaar zichtbaar aan krimpende redacties en
daarmee (deels) de kwaliteit, maar is niet te merken aan de bediening van haar
klant. Te gemakkelijk wordt bij een misstap gekozen voor de digitale uitweg. Zo
wordt, wanneer de krant niet in de bus is gevallen, het digitale exemplaar
aangeboden. “Logisch”, zegt de kenner, want de distributie van zo’n dagblad is
vaak de grootste verliespost op de jaarbegroting. Bovendien is dat uitdelen
niet alleen lastig in logistiek, maar ook in uitvoering omdat je afhankelijk bent
van bezorgers.
Vraag
is of je daar als abonnee iets mee te maken hebt. Er wordt je voor een bepaald
bedrag per maand een dagblad aangeboden. Als je daar mee instemt dan is het
niet meer dan logisch, dat die krant elke dag opnieuw op de mat valt. Gebeurt
dat niet, dan is het aanbieden van een digitaal exemplaar geen alternatief.
Mocht je namelijk de behoefte voelen het nieuws op je ipad of een andere
digitale voorziening te willen lezen, dan neem je een ander abonnement of je
leest het ‘illegaal’.
Verlengd
Als
geruststellend idee heeft een aantal uitgevers verzonnen, dat bij het niet
bezorgen van de krant het abonnement met een dag wordt verlengd. Dat kost
namelijk minder dan alsnog die krant bezorgen. Dat de abonnee daar helemaal
niets mee is geholpen, hebben al die marketingbewuste cijferaars nog niet
ontdekt. “Wij bieden toch een mooi alternatief voor het niet ontvangen van de
krant. Hij kan de digitale versie lezen en krijgt uiteindelijk het aantal
kranten waarvoor hij heeft betaald”, was de reactie van één van hen.
Vooralsnog
werkt het volkomen negeren van de abonnee, door hem niet alsnog van de niet
verkregen krant te voorzien, in het voordeel van de uitgever. Zo zijn er geen
extra kosten voor nabezorging. Bovendien is de kans groot, dat bij het opzeggen
van het abonnement, die ex-abonnee helemaal niet meer geïnteresseerd is in het
ontvangen van die ‘alternatieve’ exemplaren. Je zegt uiteindelijk niet voor
niks je abonnement op.
Dat
er bovendien veel mis is met het lezen van de digitale versie voor de echte
krantenlezer lijkt bij uitgevers geen punt van aandacht. Zo brengt het digitale
exemplaar met zich mee, dat er heel wat moet worden geklikt om bijvoorbeeld
verhalen te vergroten, een overzicht te krijgen van wat er op de pagina’s staat
of ze om te slaan. Rustig de krant lezen is er eigenlijk niet bij.
Maar,
dat is niet alles. Neem Trouw bijvoorbeeld. Daar krijg je na het invullen van
je gegevens (zodat het abonnement automatisch met een dag wordt verlengd) de
mogelijkheid om direct de digitale krant open te slaan. Wanneer je na een half
uur denkt: ‘de rest lees ik straks wel’, dan heb je pech gehad. Om even later
die krant verder te kunnen lezen, is registratie verplicht. Maar welke reden
heb je daarvoor. Waarom zou je al die moeite moeten doen om een krant, waarop
je bent geabonneerd, te lezen. Bovendien! Misschien is die keuze voor papier
bewust voortgekomen uit het feit, dat je zo min mogelijk op internet
geregistreerd wilt staan.
Flauwekul
Denken ze er wel eens over na, dat bij een behoorlijke distributie de digitale snelweg onbereden kan blijven. Bovendien ga je er als abonnee van uit dat je ‘eens een keer’ geen krant krijgt. Dus hoezo registreren!Eigenlijk is het heel logisch dat iemand, na bijvoorbeeld een maand van problemen, zijn abonnement opzegt. Bij die keuze speelt dan wel meer mee dan alleen de distributie en verplichte keuze voor de digitale versie. Dan gaat het ook over: ‘hoeveel eigen nieuws heb ik eigenlijk gelezen’ – reden waarom het AD van haar algemeen verslaggevers eist, dat ze een x-aantal keren per maand met eigen nieuws voor de voorpagina komen. Waren de verhalen, die in de bijlagen stonden, wel interessant genoeg. Zijn het lekker leesbare exemplaren. En, word ik op enigerlei wijze geprikkeld door wat er in staat?
Binnen
het Nederlands krantenbedrijf lijkt het nauwelijks een zorg. Prioriteit heeft
het bezuinigen ‘om de krant betaalbaar te houden’, terwijl het vinden van een
gezond alternatief in drukinkt voor de dagelijkse digitale aanvallen, de
prikkel zou moeten zijn.
© Haags Nieuws Bureau 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten