dinsdag 4 november 2014

Sinterklaas heeft de oplossing

Dichtpieten moeten
intocht witter kleuren

door Hans Piët

Den Haag – Het is behoorlijk druk op de Spaanse kade. Een weerwaar van Pieten, die met en zonder pakjes van en naar de stoomboot lopen, die ligt afgemeerd, verraadt dat de tocht naar Nederland voor de deur staat. Vraag is elk jaar weer of het laden van het schip op tijd wordt geklaard. De vertrekdatum kan namelijk niet worden veranderd. De reden daarvoor is, dat Sinterklaas zijn verjaardag, op 5 december, wil vieren met Nederlandse kinderen. Dat ze dol zijn op zijn chocoladeletters en pepernoten, bezorgt de goedheiligman zoveel plezier, dat hij, heel lang geleden, besloot om jaarlijks terug te keren.
Hoewel het laden van de boot meestal voor veel vrolijkheid zorgt, is er dit jaar sprake van een andere stemming. Zo vertonen niet alle Pietengezichten eenzelfde glimlach als de zon die voor een warme gloed zorgt. "Heb je het al gehoord", zegt een Piet tegen een andere. "De Dichtpieten gaan dit jaar ook mee naar Nederland".
Het antwoord is een ongelovige blik. "Dit is een grap", zegt de Piet tenslotte. "Wat moeten die Pieten daar? Al die gedichten zijn toch allang geschreven!"
"Volgens Sinterklaas vinden veel ouders van de kinderen in Nederland ons te zwart. Na rijp beraadt met een aantal Denkpieten heeft de goedheiligman besloten om Dichtpieten in te zetten. Ze hebben tenslotte een lichtere huidskleur omdat ze minder buiten komen dan wij. Dat krijg je als je de hele dag in een kamer voor een beeldscherm zit te werken! Ik heb al eens tegen een paar Pieten geroepen dat al dat rijmen heel leuk is, maar dat ze daardoor veel andere pleziertjes missen. Het blijft een avontuur om soms door een kachelpijp te moeten kruipen om het pakje bij de schoen te krijgen. En ach, dan blijft er roet op je gezicht en handen achter. Maar er is tegelijkertijd niets fijner dan buiten zijn".

Buitenlucht

"Mensen in Nederland denken daar heel anders over, zo blijkt. Misschien omdat het er vaak regent", antwoordt Piet met een brede glimlach. "Ons probleem is nu wel, dat we worden gediscrimineerd", vervolgt hij met een ernstige blik. "We worden gestraft voor het feit dat we het heerlijk vinden om in de buitenlucht te zijn en ons werk te doen. Dat daarbij de zon onze huid donker kleurt, is toch niet onze schuld?"
"Zo denk ik er ook over. Maar, voor een aantal Nederlanders staat die huidskleur gelijk aan een tijd dat donker gekleurde mensen als slaven werden gebruikt. Ook Sint Nicolaas zou ons alleen maar als knecht inzetten".
"Wat een onzin. Je kan van zo'n oude man toch niet verwachten dat hij op daken klimt en zelf de pakjes door de schoorsteen gooit. Dan is er snel geen sprake meer van een Sinterklaasfeest", zegt Piet met afschuw in zijn stem. "Het is een bejaarde die hulp nodig heeft. 
"Die dichtpieten missen de kneepjes van het lo-
pen op de daken".              Tekening: Hans Piët
Weten ze niet dat we graag voor hem klaar staan. En die paar maanden werken, wordt gecompenseerd met heel veel vrije tijd, die wij, overigens net als veel Nederlandse oudjes, mogen doorbrengen in de zon. En ondertussen ontbreekt het ons aan niets. Dat is toch een prachtig leven. Misschien zijn die Nederlanders gewoon jaloers op ons! Hadden ze het liefst ook zo'n bestaan!"
"Toch denkt Sinterklaas er over om een groot aantal Pieten, na het bezoek aan Nederland, niet mee terug te nemen naar Spanje, maar door te sturen naar landen als Noorwegen en Zweden. Hij riep op een middag tegen een van de Denkpieten: 'Daar schijnt de zon minder. Een gevolg zal zijn dat hun huid lichter van kleur wordt'. Misschien is dat de oplossing".
"Als hij mij maar gewoon mee terugneemt naar Spanje. Ik voel er echt niets voor om bijna een heel jaar in zo'n koud klimaat te verblijven", aldus een getergde Piet. "Die paar weken Nederland is genoeg voor mij. En als het echt koud is, wil ik het liefst al na een paar dagen afscheid nemen. Op zo'n moment begrijp ik niet wat Sinterklaas zo aantrekkelijk vindt aan Nederland. Hoewel, die kinderen zijn schatten. Nou ja, meestal".
"Volgens mij hebben Sint en zijn Denkpieten niet echt goed nagedacht over het meenemen van die Dichtpieten. Hoe moet dat na aankomst!" "Dat wordt een zooitje", zegt Piet spottend. "Ze hebben geen idee van het reilen en zeilen, zijn opgevoed met de kennis, dat denken en schenken rijmt. Aardig daarbij blijft, dat als zo'n gedicht goed is geschreven het voor grote hilariteit zorgt. Maar, als ik echt mijn best doe, lukt dat mij misschien ook. Eens kijken...

Met Sint Nicolaas weer in het land
toont Pieterbaas ons zijn beste kant.
Geen enkel dak blijkt daarbij heilig
geen Haagse schoorsteen is meer veilig.
En al sjouwen de pieten zich een bult
die kinderschoen wordt rap gevuld.
Sint geniet ondertussen bij het horen
van de vreugdekreten in het ochtendgloren.
Pepernoot en marsepein kleuren immers de tijd
dat de goedheiligman door de Residentie rijdt.
Van een kredietcrisis wil Sint niets weten
al is ook zijn budget flink bijgeslepen.
Als geen ander beseft hij dat rijkdom niet in geld
maar door kinderen in tevredenheid wordt geteld.
Dat bezorgt pakjesavond zijn speciale glans
want vooral de gezelligheid krijgt een kans.

Oef, ik ben blij dat ik die gedichten niet hoef te verzinnen. Maar goed, zo heeft ieder zijn specialiteit. Zij zijn niet, zoals wij, groot geworden met bijvoorbeeld het vullen van kinderschoenen. Dat zou, als die Dichtpieten meedoen, wel eens voor veel ongelukken kunnen zorgen. Uiteindelijk missen ze de kneepjes van het daken lopen. Hoewel!  Dat is met de groei in het aantal flats, een stuk gemakkelijker geworden dan vroeger. Een gevolg zou kunnen zijn, dat al die kinderen die onder een plat dak wonen meer snoep in hun schoen krijgen, dan kinderen die een schuin dak boven hun hoofd hebben. En dat omdat die Dichtpieten bang zijn voor het lopen op zo'n scheef dak. Nou ja, dat kan gewoon niet".

Tevreden

 "Het is niet te hopen, dat ze alleen maar worden ingezet bij openbare optredens van Sinterklaas. Dat vind ik namelijk een van de leuke aspecten van het Piet zijn. Het is toch heerlijk om naast Sinterklaas te mogen stralen als hij voor bijvoorbeeld een televisie-uitzending wordt gevraagd. Ik denk wel eens, ik had als acteur waarschijnlijk een mooie loopbaan kunnen opbouwen. Hoewel, ik ben erg tevreden over mijn samenwerking met Sinterklaas. We vormen een mooi contrast. Nee, dat bedoel ik letterlijk. Als ik wel eens televisiebeelden terugzie, denk ik, die tegenstelling tussen zwart en wit werkt wel. Bovendien komt die kleurrijke kleding bij ons veel beter tot zijn recht. Bij de Dichtpieten bijvoorbeeld, maar ook bij Sinterklaas, is er minder sprake van een echt contrast".
Een Piet, die net een zwaar pak naar de boot heeft gesjouwd, stopt bij de twee pratende Pieten. "Ik begrijp, dat het erg gezellig is, zo keuvelend op de kade, maar ik neem aan dat ook jullie weten dat de tijd dringt. Er staan nog heel veel pakjes te wachten om te worden ingeladen. Net als het paard van Sinterklaas. Dat praten kan ook als we onderweg naar Nederland zijn. Nu is vooral het streven alles op tijd in het schip te krijgen. Dus sjouwen maar".

© Haags Nieuws Bureau 2014


Geen opmerkingen:

Een reactie posten